Mitä Facebook-mainonta maksaa?

Mitä Facebook-mainonta maksaa?

Facebook-mainonnan ostaminen tapahtuu niin sanotun mainoshuutokaupan kautta, ja tällöin hinta määräytyy seuraavien tekijöiden kautta:

  • Mainostajan hintatarjous (mainostaja kertoo Facebookille, kuinka paljon on valmis maksamaan esimerkiksi mainoksen klikkauksesta)
  • Arvioitu toimintojen määrä (Facebook arvioi, kuinka todennäköisesti näytetty mainos saa yleisön tekemään halutun toiminnon. Tähän vaikuttaa esimerkiksi sivusi julkaisujen aiempi menestys)
  • Julkaisun relevanttius yleisölle sekä laatu (Facebook arvioi, kuinka hyödyllinen julkaisu on kohdeyleisölleen. Kärjistäen koirien kuvia sisältävät mainokset ovat relevantimpia ja hyödyllisempiä koirista tykkääville kuin kissan kuvia sisältävät. Laatua mitataan usealla mittarilla, esimerkiksi mainoksen linkistä aukeavan sivun on avauduttava nopeasti. Samoin tekstin liian suuri määrä kuvassa nostaa yleensä mainonnan hintaa).

Hintaan ei siis vaikuta pelkästään mainostajan ilmoittama hintatarjous, vaan Facebook haluaa lisäksi tehdä alustasta käyttäjille mahdollisimman toimivan ja näyttää mahdollisimman relevantteja mainoksia. Huonoista mainoksista sakotetaan korkeammilla hinnoilla. 

Facebookin mainioshuutokaupan toiminta. Lähde

Mistä Facebook-mainonnassa maksetaan?

Mainostaja maksaa siis halutusta toiminnosta, joita on useita. Esimerkiksi jos haluat katseluita videollesi, puhutaan hinnasta per katselukerta (eng. Cost per view, lyhennettynä CPV). Alla lueteltuna muutamia yleisiä toimintoja ja niihin liittyviä hintakäsitteitä:

CPM = hinta per tuhat näyttökertaa (cost per mille)

CPC = hinta per klikki (cost per click)

CPV = hinta per katselu (cost per view)

CPL = hinta per liidi (cost per lead)

Hinta per tuhat näyttökertaa eli CPM on yleiskäsite, jota käytetään usein esimerkiksi erilaisia tavoitteita sisältäviä kampanjoita vertailtaessa. 

En mielelläni puhu niin sanotuista benchmark-hinnoista eli suuntaviivoista sille, mitä mainonta lopulta maksaa. Tämä johtuu siitä, että yhdelle hyvä CPL (hinta per liidi) voi olla toiselle kannattamaton. Toisekseen kuten yllä todettua, mainonnan hintaan vaikuttaa useita tekijöitä. Alla kuitenkin jonkinlaista suuntaviivaa toteutuneista hinnoista kokemukseni mukaan. 

CPM = hinta per tuhat näyttökertaa (cost per mille): useimmiten 2,5-7,5€

CPC = hinta per klikki (cost per click): useimmiten 0,3-2€

CPV = hinta per katselu (cost per view): useimmiten 0,03-0,10€

Liidiperusteisille kampanjoille on kaikista vaikein antaa yleistä hintatasoa koska niiden pohjalta voidaan hankkia niin asunnon ostajia kuin ajanvarauksiakin.

Miten lasken budjetin Facebook-mainonnalle?

Suurin rajoittava tekijä suomalaisten mainostajien Facebook-mainonnan toimivuudessa on kokemukseni mukaan budjetin pienuus. Facebook-mainonnan toimivuus perustuu sille, että Facebook tutkii alkuun kenelle mainoksesi sopivat parhaiten ja soveltaa jatkossa voimakkaasti näitä oppeja. Useimmiten mainonnan hinta laskee ajan myötä, jos muutoin noudatetaan Facebookin parhaita mainostuskäytäntöjä. 

Jos toiminta on ihan alussa ja oikeasta budjetista ei ole käsitystä kehotan kokeilemaan seuraavaa kaavaa: 

  • Varaa budjettia ainakin 10 tavoitteen mukaisen toiminnon saavuttamiseen per päivä. 
    • Jos siis haluat liidejä ja yksi liidi maksaa (tai saa maksaa) 10€, varaa budjettia 100€/päivä. Näin ollen kuukausibudjetti olisi 3×100€=3000€.

Useimmiten toteutunut hinta jää alhaisemmaksi. Huomaathan kuitenkin, että jos esimerkiksi liidin oikea hinta olisikin 20€, voi kampanjasi toimivuus jäädä huonommaksi koska budjetti ei riitä tavoitteen saavuttamiseen.

Entä jos rahaa ei ole laittaa haisemaan näin paljon? Yksi kikka on varata alkuun enemmän rahaa ja antaa Facebookin kerryttää oppeja mainonnan toimivuudesta vaikkapa parin viikon ajan. Kun Facebookilla on käytettävissä esimerkiksi tietoja siitä, kenelle mainos kannattaa näyttää, se pyörittää mainontaa jatkossa myös vähäisemmällä tapahtumamäärällä per päivä.

Kuinka saat Facebook-mainontaa halvemmalla?

Kuten yllä mainittua, Facebook-mainonnan hintaan vaikuttavat mainosten laatupisteet. Muiden mainostajien hintatarjouksiin on vaikea vaikuttaa, mutta mainosten laatupisteitä voi kohentaa varsin yksinkertaisilla keinoilla. Tässä muutamia vinkkejä:

  • Vältä tekstiä kuvissa. Facebook rankaisee yli 20% tekstimäärästä, joten minimoi tekstin määrä itse kuvassa ja lisää teksti ennemmin copyyn (kuva yläpuolelle) ja esimerkiksi linkin otsikkoon sekä kuvaustekstiin (kuvan alapuolelle). 
  • Käytä useampaa mainosta yhtä aikaa. Suosittelen pitämään samassa mainosjoukossa (ad set) yhtä aikaa käynnissä 3-4 erilaista luovaa, jotta Facebookilla on mahdollisuus löytää kohderyhmälle parhaiten sopiva. 
  • Kokeile sekä videota että kuvaa. Facebook myös kustomoi näytettyä mainosta kunkin käyttäjän yksilöllisten käyttäytymisten mukaan. Jotkut käyttäjät tykkäävät katsella videoita ja toiset pitävät enemmän kuvista. Suosittelen siksi käyttämään samassa mainosjoukossa molempia julkaisumuotoja. 

Jos haluat tietää, ovatko oman Facebook-mainontasi kustannukset järkevällä tasolla ja miten niitä saisi alaspäin, ole yhteydessä – teen yrityksille auditointeja Facebook-mainonnan nykytilasta konkreettisine parannusehdotuksineen.

Vastaa