Miksi Facebook-Mainonta Ei Toimi? Osa 3: Budjetti ja hintatarjous

Miksi Facebook-Mainonta Ei Toimi? Osa 3: Budjetti ja hintatarjous

Tämä blogiteksti on aluperin ilmestynyt tammi-helmikuun aikana lähettämässäni uutiskirjesarjassa, jossa paljastan yleisimmät syyt Facebook-kampanjan toimimattomuudelle. Jos haluat tilata uutiskirjeeni ja saada esimerkiksi sarjan seuraavat osat, tilaa uutiskirje täältä

Pienten ja aloittelevien mainostajien suurin este toimivan Facebook-mainonnan tekemiselle on liian pienet budjetit. Somemainontaa on totuttu pitämään puoli-ilmaisena mainoskanavana, ja budjetit asetetaan hyvin mataliksi. Liian matala budjetti haittaa kuitenkin mainonnan toimivuutta. Olen jo aiemmin blogissani käsitellyt Facebook-mainonnan hintaa, tässä uutiskirjeessä pureudumme vielä liian matalan budjetin aiheuttamiin ongelmiin. 

Liian matala budjetti

Facebook-mainonnassa maksetaan karkeasti ottaen mainonnan tuloksista. Siksi Facebookilla on käytössään työkalu, jota käytetään uuden mainoskampanjan tehon arviointiin. Tätä työkalua kutsutaan oppimisvaiheeksi (englanniksi learning phase). Tulokset liittyvät olennaisesti kampanjalle valittuun tavoitteeseen, joten suosittelen tutustumaan tämän uutiskirjesarjan aiempaan osaan (se löytyy nyt blogistani). 

Oppimisvaiheessa kampanjan tavoitteen olevia tapahtumia tarvitaan 25-50/viikko, ja sen jälkeenkin 15-25 per viikko jotta Facebookilla on tarpeeksi dataa mainonnan näyttämiseen oikealle yleisölle. Kun budjetti on liian pieni, ei mainoksia ole mahdollista näyttää tarpeeksi monelle käyttäjälle eikä Facebookille kerry riittävästi oppeja siitä, saavatko mainoksesi kohderyhmäsi tekemään tavoitteena olevia asioita. Tämä johtaa kierteeseen, jossa mainokset eivät saa näyttöjä koska Facebook ei tiedä, kenelle niitä kannattaisi näyttää.

Neuvon usein mainostajia varaamaan ainakin alkuun budjettia niin, että saat 10 tavoitteena olevaa tapahtumaa per päivä. Kun kampanjan oppimisvaiheessa Facebook tarvitsee 50 tapahtumaa per viikko, pitäisi tällä matematiikalla budjetin riittää hyvin kampanjan saamiseksi hyvään vauhtiin. Näin ollen, oletetaan että tavoitteena ovat uutiskirjeen tilaukset ja sen arvo sinulle on 5€ kappaleelta. Tässä esimerkissä suosittelen kampanjan ollessa oppimisvaiheessa budjetiksi 50€/päivä – näin olet niin sanotusti turvallisilla vesillä budjetin suhteen. Oppimisvaiheen jälkeen voit laskea budjettia, koska silloin Facebook tarvitsee vähemmän tapahtumia viikossa mainonnan optimaaliseen toimintaan. Tällöin budjetiksi riittäisi 25 tapahtumalla 17,90€/päivä. 

Kuulostaako paljolta? Moni mainostaja pitää yhä mainontaa kustannuksena. Jos kuitenkin olet valinnut kampanjan tavoitteet oikein ja se tuottaa yrityksellesi arvoa esimerkiksi tuomalla uusia asiakkaita kontaktoitavaksi, on kyseessä investointi, ei kustannus. Tavoitteena on että mainonnan tuotto kustannuksiin verrattuna olisi aina positiivinen. 

Liian matala hintatarjous

Hintatarjouksella mainostaja kertoo Facebookille, minkä arvoinen kampanjan tavoitteena oleva toiminto hänelle on. Jos hintatarjous on laskettu kovin alas, Facebook voi tulkita että et ole valmis maksamaan konversiosta riittävästi ja mainoksia ei siksi näytetä. 

Facebookissa on tarjolla useita erilaisia vaihtoehtoja tarjousstrategioille:

 
kustannusten hallinta Facebookissa

Automaattisessa hintatarjouksessa Facebook määrittelee itse hintatarjouksen, jolla saat tuloksia mahdollisimman edullisesti. Suosittelen käyttämään tätä vaihtoehtoa, jos sinulla ei ole tarkkaa tietoa maksimikustannuksesta tai siitä, mitä tulokset tulevat maksamaan. Kokemukseni mukaan automaattinen hintatarjous ei johda kalliimpiin tuloksiin. 

Jos taas haluat hallita hintaa itse tarkemmin, voit käyttää kolmesta jälkimmäisestä vaihtoehdosta kustannuskattoa  ja tarjousrajaa. Huomaa, että silloin sinulla pitää oikeasti olla tietoa sekä tapahtuman arvosta sinulle että hinnan muodostumisesta mainoshuutokaupassa. Näistä vaihtoehdoista en suosittele tavoitekustannusta, koska se jättää näyttämättä mainoksia kerroilla, joilla saisit edullisempia tuloksia. 

Yhteenveto

Liian matala budjetti ja hintatarjous vähentävät kampanjalla saavutettuja tuloksia ja haittaavat kampanjan toimintaa jatkossa. Aseta ainakin aluksi kampanjan budjetti tarpeeksi korkealle ja käytä automaattisia hintatarjouksia, jos et ole aivan varma kustannustasosta ja tapahtuman arvosta.