Miksi Facebook-mainonta ei toimi, osa 1: väärin valitut tavoitteet

Miksi Facebook-mainonta ei toimi, osa 1: väärin valitut tavoitteet

Tämä blogiteksti on aluperin ilmestynyt tammi-helmikuun aikana lähettämässäni uutiskirjesarjassa, jossa paljastan yleisimmät syyt Facebook-kampanjan toimimattomuudelle. Jos haluat tilata uutiskirjeeni ja saada esimerkiksi sarjan seuraavat osat, tilaa uutiskirje täältä

 

Aloitetaan kaikista tärkeimmästä eli oikean tavoitteen valinnasta. Moni mainostaja kompastuu jo tässä vaiheessa ja valitsee Facebook-mainoksilleen tavoitteen, joka ei ole millään tavalla olennainen liiketoiminnan kannalta. Klassisia esimerkkejä tästä ovat tykkäyksien tai linkin klikkausten tavoittelu.

 

Kumpikin näistä on ok, jos voit maksaa firmasi laskut tykkääjillä tai klikeillä. Jos kuitenkin haluat saada aikaiseksi oikeita tuloksia, kannattaa suunnitella mainokset vaikka karkeasti niin sanotun ostosuppilon kautta. Oikean tavoitteen valitseminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä Facebook toimittaa kampanjoillesi tasan niitä tuloksia, joita olet sille kertonut haluavasi. Jos kerrot sille haluavasi tykkäyksiä, näyttää Facebook ensisijaisesti mainokset käyttäjille, joiden se arvelee tykkäävän niistä, ei niille, joiden se arvelee ostavan tuotteitasi. 

Suppilon vaiheet vaihtelevat mainostajittain, mutta usein halutaan edetä esimerkiksi näiden kolmen vaiheen kautta: 1) tunnettuuden kasvattaminen, 2) sivulla kävijät, 3)myynti. Lähes aina on järkevää aloittaa pehmeästi rakentamalla potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa tunnettuutta, ennen kuin vedetään varsinaiset myyntihousut jalkaan. Kerro ensin asiakkaalle itsestäsi ja perustele hieman, miksi heidän pitäisi olla tarjoomastasi kiinnostuneita.

Suppilon alkupäässä uudet asiakkaat halutaan saada tietoiseksi brändistä, ja tällöin tavoitteeksi voidaan valita kattavuus kohderyhmässä (reach) tai brändin tunnettuuden lisääminen (brand awareness lift). Kohderyhmän ollessa suhteellisen pieni (mikä on Suomen markkinoilla yleistä) on usein kätevämpää valita kattavuus, koska silloin Facebook pyrkii näyttämään mainoksesi mahdollisimman monelle käyttäjälle mahdollisimman edullisesti.

Sen jälkeen yleisö halutaan saada käymään sivulla, ja tässä mennään usein vikaan valitsemalla tavoitteeksi klikit. Klikkaukset eivät kuitenkaan ole sama kuin sivulla oikeasti käyneet ihmiset. Siksi suosittelen kaikkia vaihtamaan tämän tavoitteen sisällön katseluiden (content views) seuraamiseen. Tämän tavoitteen valittuasi Facebook pyrkii näyttämään mainoksia ensisijaisesti käyttäjille, jotka oikeasti käyvät kotisivullasi, ja tässä tulemme eroon sisällön katseluissa ja klikeissä. Klikkituloksiin kun lasketaan kaikki klikkaukset, myös ne joiden jälkeen käyttäjä ei ole edes ladannut sivua loppuun. Sisällön katselu laskee mukaan vain ne kerrat, kun laskeutumissivu on oikeasti latautunut käyttäjälle. Huomaa, että tarvitset tätä tavoitetta varten Facebook-pikselin verkkosivullesi, sen suosittelen asentamaan joka tapauksessa.

 

Viimeinen vaihe vaatii myös Facebook-pikseliä, sillä sen avulla voit mitata, kuinka monta myyntiä sait aikaiseksi Facebook-mainonnan avulla. Ja jos verkkosivuillasi ei suoraan myydäkään mitään, voit seurata esimerkiksi uutiskirjeen tilauksia, painikkeen painalluksia ja lukemattomia muita toimintoja jotka kertovat kauppaa syntyvän ja joilla on oikeasti sinulle merkitystä. Itse esimerkiksi seuraan kotisivullani  yhteydenottopyynnön lähetyksiä. 

Juuri sinun yrityksellesi oikeiden tavoitteiden valitseminen vaatii liiketoimintasi ja liiketoiminnallisten tavoitteiden tuntemista. Seuraavassa uutiskirjeessä pureudumme kohderyhmiin, ja sitä odotellessa suosittelen lukaisemaan pohjustukseksi blogikirjoitukseni oikean kohderyhmän löytämisestä.