Mitä somemainonta on?

Mitä somemainonta on?

 

Arkikielessä mainonta ja markkinointi menevät usein iloisesti sekaisin, ja sama tapahtuu myös somemainonnan ja -markkinoinnin kohdalla. Menemättä sen syvemmin markkinoinnin määritelmään (Googlen kautta löytyy tästä paljon tietoa, esimerkiksi tämä artikkeli), somemainonta on osa somemarkkinoinnin kokonaisuutta, ei synonyymi sille. Yrityksen on mahdollista saada näkyvyyttä ja kauppaa somekanavassa myös muutoin kuin maksetulla mainonnalla, esimerkiksi hyvän sisällön saamalla orgaanisella näkyvyydellä tai loistavalla asiakaspalvelulla somekanavalla. Tällöin ei kuitenkaan ole kyse mainostamisesta sanan varsinaisessa merkityksessä. 

Mitä eroa on somemainonnalla ja somemarkkinoinnilla?

Sosiaalisen median mainonnassa puhutaan usein orgaanisen julkaisun ja mainonnan käsitteistä. Näillä erotellaan esimerkiksi Facebookin uutisvirrassa näkyvät julkaisut sen perusteella, onko julkaisija maksanut niiden esittämisestä vai ei. Orgaanisella julkaisulla tarkoitetaan siis alan jargonissa postausta, joiden mainostamisesta ei ole maksettu esimerkiksi Facebookille kun taas mainos on julkaisu, jonka esittämisestä somekanavalle maksetaan rahaa. 

 

Somemainonnassa on mahdollista käyttää jo olemassa sisältöä tai varta vasten kampanjaa varten luotua sisältöä. Samoin alunperin mainokseksi luotu sisältö on mahdollista jakaa myös esimerkiksi Facebook-sivulla niin sanottuna orgaanisena julkaisuna. 

somejulkaisut ja mainokset infograafi

Samansisältöinen julkaisu on toki mahdollista tehdä uudelleen orgaanisena ja maksettuna mainoksena, mutta suosittelen käyttämään aina mahdollisuuksien salliessa samaa julkaisua sekä maksetussa mainonnassa että orgaanisena postauksena. Tämä siksi, että julkaisujen hallinnointi on yksinkertaisesti helpompaa näin: esimerkiksi saman sisällön herättämät kommentit ja reaktiot kertyvät aina yhden julkaisun alle. Samojen julkaisujen käyttäminen sekä mainonnassa että orgaanisena sisältönä tekee myös niiden hallinnoinnista helpompaa, mikä säästää aikaa. 

Kannattaako somemainonta?

Somemainonnasta on yrityksille paljon hyötyä. Suurin hyöty on mainonnan kohdennettavuus: yritys voi tehdä hyvää sisältöä ilman että maksaa sen mainostamisesta, mutta yleisö jää silloin pienemmäksi. Esimerkiksi Facebook-sivujen faneista läheskään kaikki eivät näe sivun julkaisuja. Mitä suurempi sivu on, sitä pienemmälle prosentille julkaisut näkyvät. Tämän vuoksi seuraajamäärän kasvattaminen keinotekoisesti esimerkiksi arvontojen kautta ei useimmiten ole kannattavaa. Seuraajat eivät hieman yllättäen aina ole myöskään sama asia kuin maksavat asiakkaat, varsinkin jos olet kerännyt heitä esimerkiksi arvontojen kautta. On olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti halua seurata brändejä somekanavissa, mutta jotka voi tavoittaa maksetun mainonnan avulla. 

 

Maksetun mainonnan kohdentamiseen on olemassa useita keinoja. Voit käyttää hyväksi esimerkiksi olemassa olevaa asiakasrekisteriäsi ja mikä parasta, löytämään uusia asiakkaita kohdentamalla mainontaa nykyisiä asiakkaitasi muistuttaviin käyttäjiin. Kohdentaminen on kuitenkin oma taiteenlajinsa ja palaan tähän asiaan myöhemmin laajemmassa postauksessa. 

Somemainonta on kustannustehokasta

Toinen huomioitava asia on kustannustehokkuus. Yrittäjän on laskettaa ajalleen kustannus mainontaan käytetyn budjetin lisäksi. Jos ajatellaan että työtuntisi laskennallinen arvo on 50€ ja somekanavallasi on 1000 seuraajaa, maksat näiden tuhannen seuraajan tavoittamisesta 50€ olettaen että käytät julkaisun tekoon kaikkinensa puoli tuntia kuvineen ja teksteineen. Toki et todennäköisesti tavoita julkaisullasi joka ikistä seuraajaa, mutta oletetaan että myös osa heidän kavereistaan näkee julkaisusi esimerkiksi tykkäysten ja kommenttien myötä. Jos taas käyttäisit lisäksi 50 euroa vaikkapa Facebook-mainontaan, saisit helposti moninkertaistettua yleisösi. Facebookissa saat helposti kiinni 1000 käyttäjää 5 eurolla, joten 50€ mainosbudjetilla tavoittaisi alkuperäisen 1000 käyttäjän lisäksi ylimääräiset 10 000 käyttäjää, jotka varmasti kuuluvat kohderyhmääsi. Näin kokonaishinnaksi tuhatta tavoitettua käyttäjää kohden jää enää 6,82 euroa kun huomioimme sekä käytetyn työajan että mainontaan käytetyn rahan. 

 

Miten somemainontaa tehdään?

Somemainontaa voi tehdä lukuisissa kanavissa, ja useimmiten näiltä kanavilta löytyy hyvät ja kattavat ohjeet mainonnan alkuun saamiseen omassa kanavassa. Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnan osalta suosittelen lämpimästi tutustumaan Blueprint-koulutusmoduuleihin, jotka auttavat mainostajan alkuun.

Jos haluat saada apua ja näkemyksiä myös muilta kuin kanavilta itseltään, on somemainonnan alalla mahdollista kääntyä mainontaa työkseen tekevien asiantuntijoiden puoleen. Itse ylläpidän maksutonta uutiskirjettä, jonka tilaamalla saat 2-4 kertaa kuussa tietoa somemainonnan toimivimmista vinkeistä ja uutuuksista. Uutiskirjeen kautta saat tietoa myös esimerkiksi tulossa olevista koulutuksistani. Uutiskirjeen voit tilata alla olevan linkin kautta, listalta pääsee halutessaan eroamaan milloin vain.

Vastaa