Miksi Facebook-mainonta ei toimi? Osa 5: Laskeutumissivu

Miksi Facebook-mainonta ei toimi? Osa 5: Laskeutumissivu

Jos kampanjasi tavoitteena on saada kävijöitä verkkosivullesi, vaikuttaa laskeutumissivu luonnollisesti kampanjan onnistumiseen. Facebook haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvän kokemuksen, ja kiinnittää huomiota myös sivuun, jolle ohjaat mainoksistasi. Facebook tutkii laskeutumissivuja niille asennettujen pikseleiden ja yhteisöliitännäisten avulla. Edellisten suosittelen asentamaan mainonnan toimivuuden mittaamista ja esimerkiksi yleisöjen rakentamista varten. Jälkimmäinen, hieman kömpelösti suomennettu käsite taas viittaa verkkosivulle lisättyihin ‘Tykkää’- ja ‘Jaa’- painikkeisiin. 

Laskeutumissivu ei noudata Facebookin mainoskäytäntöjä

Tämän sarjan edellisessä osassa käsittelimme mainoksia, ja kuten ehkä muistat, on Facebookilla olemassa pitkä lista esimerkiksi kielletyistä sisällöistä. Jos et ole vielä lukenut edellistä osaa, löydät sen nyt blogini puolelta. 

Samaan tapaan myös laskeutumissivuille on olemassa lista sallituista ja kielletyistä käytännöistä. Jos et noudata laskeutumissivullasi näitä käytäntöjä, voidaan mainoksesi hylätä. 

Tässä lista syistä, jotka voivat johtaa hylkäämiseen:

  • Sivusi sisältö ei liity mainokseesi
  • Sivun sisältö on kopioitua, heikkolaatuista tai vaikeakäyttöistä
  • Sivullasi on liikaa mainoksia tai ponnahdusikkunoita
  • Sivullasi kehotetaan klikkaamaan muita mainoksia jotta siellä pääsee etenemään
  • Sivusi ei yksinkertaisesti toimi. Tähän voi olla useita syitä, suosittelen tarkistamaan tämän listan. 

Facebookin mainiosta Blueprint-koulutusohjelmasta löydät myös näppärän kurssin, jossa voit kerrata sekä mainosten että laskeutumissivujen mainoskäytännöt.

Vaikka edellä mainitut seikat eivät johtaisi suoraan mainoksen hylkäämiseen, tekevät ne todennäköisesti käyttäjäkokemuksesta niin huonon että tulokseksi jäävät laihoiksi. Laskeutumissivun käyttäjäkokemuksen kehittäminen on siis hyödyllistä joka tapauksessa.

 

Laskeutumissivu latautuu hitaasti

Oletko koskaan koittanut siirtyä verkkosivulle, jonka avautumiseen meni paljon aikaa? Käyttäjien kärsivällisyys hitaasti latautuvien sivujen kanssa vähenee kaiken aikaa, ja saatat menettää sen takia maksavia asiakkaita. Tiesitkö, että 40% käyttäjistä kääntyy pois, jos sivun latautuminen kestää yli 3 sekuntia? Tämän vuoksi Facebook sakottaa mainoshuutokaupassa sivuja, joiden latautuminen kestää liian pitkään. 

 

Koska valtaosa Facebookin ekosysteemiin kuuluvien sovellusten (Facebookin lisäksi Instagram) käytöstä tulee nykyään mobiilista, kannattaa erityistä huomiota kiinnittää hyvään kokemukseen mobiililaitteilla. Sivujen nopeuttamiseen on monia tapoja, suosittelen alkuun perehtymään Facebookin omaan ohjesivuun.  

 

Suosittelen verkkosivujen latautumisnopeuden tarkastamiseen Googlen page speed insight-työkalua. Se antaa sinulle myös vinkkejä, mitä voisit juuri omalla sivullasi muuttaa niiden nopeuttamiseksi.

 

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että suutarin lapsella ei tässä tapauksessa ole kenkiä: omat verkkosivuni latautuvat tällä hetkellä luvattoman hitaasti, ja sen korjaaminen on yksi tämän kevään tärkeimpiä projekteja.

Yhteenveto

Verkkosivun liikenteeseen tähtäävälle kampanjalle on suuri merkitys sillä, minkälainen käyttäjäkokemus itse verkkosivulla on. Pidä huoli siitä, että sivustosi latautuu nopeasti ja toimii erityisen hyvin mobiililaitteissa. Tee kokemuksesta miellyttävä, selkeä ja helppokäyttöinen. 

Tämä blogiteksti on aluperin ilmestynyt tammi-helmikuun aikana lähettämässäni uutiskirjesarjassa, jossa paljastan yleisimmät syyt Facebook-kampanjan toimimattomuudelle. Jos haluat tilata uutiskirjeeni ja saada esimerkiksi sarjan seuraavat osat, tilaa uutiskirje täältä