Miksi Facebook-Mainonta Ei Toimi? Osa 4: Mainokset

Miksi Facebook-Mainonta Ei Toimi? Osa 4: Mainokset

Tämä blogiteksti on aluperin ilmestynyt tammi-helmikuun aikana lähettämässäni uutiskirjesarjassa, jossa paljastan yleisimmät syyt Facebook-kampanjan toimimattomuudelle. Jos haluat tilata uutiskirjeeni ja saada esimerkiksi sarjan seuraavat osat, tilaa uutiskirje täältä

Facebook-mainonnan kohdennusalgoritmien kehittyessä jatkuvasti (lue lisää edellisestä osasta), on luovan sisällön rooli kasvanut viime aikoina huomattavasti. Facebook osaa entistä paremmin näyttää juuri oikeita mainoksia juuri oikeille käyttäjille. Näin ollen mainostajien on entistä tärkeämpää kilpailla huomiosta mainosten luovien suunnittelulla. 

Mainokset vaikuttavat Facebook-kampanjoidesi toimivuuteen, mutta ne voivat myös heikentää kampanjoidesi tuloksia monin tavoin. Vakavimmillaan se voi johtaa joko mainosten hylkäämiseen tai jopa koko mainostilin bännäämiseen, kun taas lievimmillään et saa mainonnasta kaikkia tehoja irti. Käyn nämä seuraukset seuraavaksi läpi järjestyksessä vakavimmasta lievimpään.

Miksi sitten välillä näet mainoksia, jotka eivät tunnu sopivan sinulle ollenkaan? Tästä kerron enemmän sarjan viimeisessä osassa.

Sopimaton sisältö

Facebookilla on useita sääntöjä siitä, mitä mainoksissa tai julkaisuissa ei saa näyttää. Säännöt saattavat myös vaihdella markkinoittain esimerkiksi paikallisen lainsäädännön seurauksena, mutta yleisesti ottaen kiellettyä on esimerkiksi:

– Aseiden mainostaminen

– Liiallinen seksuaalisuus ja alastomuus

– Ennen ja jälkeen kuvat

– Kiroilu

– Vihjailu mainoksen yleisön henkilökohtaisiin ominaisuuksiin (kuten uskonto ja etnisyys) liittyen

– Toiminnallisuus, jota ei ole olemassa (esimerkiksi kuvassa ‘toista’-painike joka ei toimi)

Koko listan mainoskäytännöistä löydät täältä

Toistuvat sääntörikkomukset voivat johtaa mainosten hylkäämisen lisäksi koko mainostilin sulkemiseen, joten ole tarkkana. Jos mainoksen on ilmoitettu rikkovan sääntöjä mutta olet tästä eri mieltä, voit hakea oikaisua täältä

Liikaa tekstiä kuvissa

Facebook halua taata käyttäjille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen, ja suuri tekstin määrä kuvassa yhdistetään usein spämmääviin ja häiritseviin mainoksiin. Facebookilla on erittäin hyvä ja kattava ohjesivu aiheesta. Sieltä löydät linkin myös kuvan tekstitarkistus-työkaluun, jolla voit varmistaa että kuvissasi ei ole liikaa tekstiä. Yleisesti ottaen yli 20% tekstimäärä kuvissa johtaa huonompaan asemaan mainoshuutokaupassa, koska mainoksien laatu katsotaan heikommaksi. 

Tekstipeittotyökalu

Testasin kerran rinnakkain kahta muuten täysin samanlaista mainosta, joiden kuvissa toisessa oli yli 20% tekstiä ja toisessa ei ollenkaan. Mainokset joiden kuvassa oli yli 20% saivat mainosnäyttöjä yli 15% kalliimmalla hinnalla kuin kuva jossa ei ollut lainkaan tekstiä. Suosittelen lämpimästi ainakin testaamaan, mikä ero on omien mainoksiesi kohdalla ja välttämään liiallista tekstiä kuvissa. 

Mainoksesi eivät puhuttele yleisöä

Ovatko perusasiat kunnossa, mutta tuloksia ei vain synny? Silloin käyttämäsi luova ei vain todennäköisesti ole kohderyhmällesi sopivin. Törmään (ja niin varmaan sinäkin) jatkuvasti näkemyksiin siitä, mikä mainoksissa toimii ‘aina’ ja ‘ei koskaan’. Fakta on kuitenkin se, että yhtä kaikille sopivaa kaavaa mainoksissa ei ole, vaan jokainen mainostaja joutuu testaamaan luovien sisällöt ja löytämään itselleen parhaiten toimivan konseptin. Listaan kuitenkin alla muutamia vinkkejä, joita suosittelen kokeilemaan. 

Kokeile sekä videoita että still-kuvia. Osa Facebook-ekosysteemin käyttäjistä reagoi paremmin videoihin ja osa still-kuviin. Facebook on lisännyt mainostyökaluunsa video creation kit-työkalun, jonka avulla mainostajien on entistä helpompi luoda kuvamateriaalista myös videoita.

Mukauta luovat eri sijoitteluille. Mainosten hallinnassa on lisäksi entistä helpompi tuottaa mainoksesta eri versiot esimerkiksi uutisvirtaan ja storyihin. Suosittelen tekemään kuvista ja videoista eri versiot ainakin näille kahdelle sijoittelulle, sillä yhä suurempi osa mainoksista näytetään stories-sijoitteluissa.

Dynaamiset luovat sisällöt on mielestäni yksi aliarvostetuimpia mahdollisuuksia mainosten luonnissa. Tämän työkalun avulla voit antaa Facebookille mahdollisuuden yhdistellä ja testata automaattisesti eri mainoselementtejä sen perusteella, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten. 

Entä sitten mainostekstit? Copyteksteihin on yhtä monta vinkkiä ja hackia kuin on ‘someguruakin’. Itse suosittelen kokeilemaan seuraavia: 

– Kokeile eri pituisia tekstejä. Jotkut käyttäjät suosivat pidempiä, tarinallisia tekstejä kun taas osa ei lue niitä ollenkaan. 

– Huomioi erilaiset tarpeet, joihin tuotteitasi tai palveluitasi ostetaan. Esimerkiksi kukkakauppa voi käyttää eri lähestymiskulmia sisustamisesta kiinnostuneille, lahjaksi kukkia ostaville ja kukkaharrastajille. 

– Hyödynnä kiirepainetta. Luo tunne, että tarjoukseen pitää tarttua nyt. 

– Huomioi ostamisen esteet. Minkälaiset toimitus- ja palautusehdot sinulla on? Entä maksutavat? 

– Tarina ja arvot. Kerro itsestäsi, yrityksestäsi ja sen taustasta.

Viime aikoina mainoksissa on korostunut käyttäjien luomaa sisältöä (user generated content) jäljittelevät sisällöt. Alustaan ja muiden käyttäjien postauksiin sulautuvat sisällöt saattavat toimia huomattavasti paremmin kuin liian sliipatut, ‘mainosmaiset’ mainokset joten voit harkita myös tätä kulmaa. 

Huomaathan, että jos mainoksesi kyllä tuovat liikennettä sivulle mutta eivät tuloksia siellä, voi vika olla laskeutumissivussasi. Käsittelen laskeutumissivun roolia sarjan seuraavassa osassa. 

Yhteenveto

Vääränlainen mainos johtaa huonoon menestykseen mainoshuutokaupassa ja korkeampiin mainonnan hintoihin. Mainostussääntöjen rikkominen taas voi johtaa joka koko mainostilin sulkemiseen. Parhaiten toimiviin mainoksiin ei ole olemassa yhtä suoraviivaista kaavaa, vaan jokaisen mainostajan tulee testata ja löytää itselleen parhaiten toimiva yhdistelmä.