Esittely

Bravokado on yhden naisen yritys, joka auttaa mainostajia tekemään sosiaalisen median mainontaa hyvin ja hedelmällisesti. Perustin Bravokadon kahdenlaisista syistä: halusin jakaa vuosien aikana keräämiäni oppeja sosiaalisen median ja muunkin digimainonnan osalta kaikkien mainostajien saataville. Toisaalta tähän oli myös itsekkäitä syitä: halusin oppia uutta, haastaa itseäni ja testata erilaisia työn tehokkuuteen liittyviä tekniikoita. Digimainonnan ohella toinen suuri kiinnostuksen kohteeni on nimittäin ajankäytön hallinta sekä työn tehokkuuden ja mielekkyyden lisääminen. Mikäpä sen parempi tapa oppia tätä kuin yrittäjyys?

Taustani

LinkedIn-profiilini on julkinen ja sen kautta näet ansioluetteloni. Lyhyesti kerrottuna olen toiminut vuodesta 2012 digimarkkinoinnin parissa ja tehnyt sosiaalisen median mainonnan lisäksi paljon kaikenlaista. Itse asiassa työurani alkoi hakusanamainonnan traineena, joten Google Ads on minulle myös tuttu. Somemainonnan pariin ajauduin osittain sattumalta: Facebook-mainonta oli Suomessa alkutekijöissään ja siihen tarvittiin silloisessa työpaikassani lisää osaajia. Pikkuhiljaa somemainonta vei mukanaan, sillä viehätyin sen nopeasta kehityksestä, monipuolisista mahdollisuuksista ja ennen kaikkea tehokkuudesta.

Tätä taustaa vasten ymmärrän hyvin kaikkien medioiden merkityksen tuloksien kannalta. Somemainonta ei tapahdu tyhjiössä, vaan kaikki muu näkyvyys tulee huomioida kun kampanjoita suunnitellaan ja arvioidaan. Tämän vuoksi kommentoin ja huomioin asiakkaideni kanssa myös muiden medioiden roolia kun on tarpeen. Esimerkiksi TV-näkyvyys ja Facebook-mainonta pelaavat hyvin yhteen, ja verkkosivun SEO-optimointi auttaa somemainontaa toimimaan optimaalisesti.

Miksi maksettu mainonta?

Kuten varmaan huomaat, puhun pääsääntöisesti somen maksetusta mainonnasta – en niinkään moderoinnista, somettamisesta, sisällöntuotannosta ja orgaanisesta näkyvyydestä. Maksettu mainonta on minusta kiinnostavampaa yksinkertaisesti siksi, että sen avulla on mahdollista saavuttaa skaalautuvia tuloksia ja kasvattaa myyntiä runsaasti. Maksettu mainonta mahdollistaa myös lähes reaaliaikaisen tulosten mitaamisen, ja siitä saatuja oppeja voi hyödyntää myös sisällön suunnittelussa.

Tämä ei tarkoita sitä, että vähättelisin hyvän sisällön roolia. Maksetun mainonnan tehtävä on ensisijaisesti saattaa tämä sisältö tehokkaasti juuri oikean kohderyhmän eteen ja kääntää se myynniksi. Hyvään asiakaspalveluun kuuluu myös toimiva somen yhteisönhallinta, jonka ammattilaisia arvostan suuresti.